Generelt
Alle grupper vises i menuen. Der er forskellige typer, hvilket bestemmes af den enkelte gruppeleder.
Hver gruppe har et debatforum, en medlemsliste, fildeling og noter.
Gruppetyper
Der findes 4 forskellige typer af grupper:
1) Åbne grupper, alle automatisk er medlem af
2) Åbne grupper, alle kan melde sig ind i
3) Lukkede grupper, hvor medlemsoversigten er synlig for alle
4) Lukkede grupper, som kun er synlige for medlemmer af gruppen
Grupperne er sorteret i menuen efter type og derefter oprettelsesdato.
1. Åbne grupper, alle automatisk er medlem af
Alle på Kirkeliv er med i disse grupper, som man ikke kan melde sig ud af.
Disse grupper er altid de øverste i listen af grupper i menuen.
Kun administratorer af Kirkeliv.dk kan oprette, ændre og slette disse grupper.
Et eksempel på en sådan gruppe er "Alle medlemmer" eller "Hele menigheden".
2. Åbne grupper, alle kan melde sig ind i
Alle på Kirkeliv kan melde sig ind og ud af disse grupper. Det er typisk interessegrupper.
I listen af grupper i menuen, ligger disse grupper lige efter grupperne, som alle automatisk er medlem af (ofte kun gruppen: Alle medlemmer/Hele menigheden).
Man kan altid selv melde sig ud af en sådan gruppe.
Et eksempel på en sådan gruppe er “Teknikteam”
3. Lukkede grupper - synlig for alle
Der findes to slags lukkede grupper. Den ene slags har en synlig medlemsoversigt over gruppen. Alt andet i gruppen er kun synligt for medlemmer af gruppen. Det kan fx være “Menighedsrådet”, hvor det skal være nemt at se en oversigt over medlemmerne og kontakte dem, men det er kun medlemmerne, der skal have adgang til gruppens indhold.
I listen af grupper i venstre side af skærmen, ligger disse grupper lige efter de åbne grupper.
4. Lukkede grupper - synlig for medlemmer
Den anden slags lukkede grupper er kun synlige for medlemmer af gruppen.
Det kan fx være en Ad hoc gruppe eller en Studiegruppe.
Disse grupper er placeret nederst på listen over grupper i menuen.
Opret ny gruppe
Alle kan oprette en ny gruppe af typerne 2, 3 og 4. Det gøres ved at trykke på "+" under den sidste gruppe i listen af grupper.
Når gruppens navn og en beskrivelse er indtastet og man klikker på "Opret gruppe", så har man en ny gruppe, der har type 4.
Den, der opretter gruppen, bliver automatisk gruppeleder, men det kan efterfølgende ændres. Det er kun gruppelederen, der kan ændre og nedlægge gruppen.
Når gruppen er oprettet, skal gruppen have nogle medlemmer. Dem kan gruppelederen tilføje eller fjerne. De 2 typer af åbne grupper, kan alle dog selv melde sig ind og ud af. For de lukkede grupper må man skrive en besked til gruppens leder og anmode om medlemskab. Gruppelederen er markeret med grønt i gruppens medlemsoversigt.
Det sidste, gruppelederen skal gøre, er at gennemgå det 6. faneblad, som kun er synlig for gruppelederen. Her kan gruppens formål, gruppens farve, gruppetype og gruppeledere redigeres.
Nu er gruppen klar til at blive taget i brug.
Gruppens faciliteter
Alle grupper har 6 faneblade:
- Debatforum
- Liste med gruppens medlemmer
- Delte filer
- Delte noter
- Beskrivelse af gruppens formål
- Gruppe adm.
Det 6. faneblad er det kun gruppelederne, der kan se.
Alle medlemmer af en gruppe kan oprette nye debatindlæg, skrive kommentarer til eksisterende debatindlæg, uploade filer til deling med andre og oprette noter.
Når der kommer nye debatindlæg eller kommentarer til disse, vil alle medlemmerne
automatisk få en notifikation om dette på mail. Notifikationerne udsendes samlet 1-3 gange dagligt, når der er nyt i et debatforum. Antallet af daglige udsendelser afhænger af den ønskede indstilling.
Hvordan melde sig ind eller ud af en gruppe
Er der åbnet op for, at alle kan blive medlem af en gruppe, vil der øverst på gruppens side være en knap med teksten “Bliv medlem”. Klik på knappen, og du bliver lukket ind i gruppen.
Det er ikke alle grupper, alle kan blive medlem af. Det styrer administratoren og gruppelederne.
Debat
En gruppes debatforum kan bruges til at opsamle viden i gruppen, så også fremtidige medlemmer af gruppen kan få indblik i tidligere debatterede emner og evt. konklusioner. Debatforummet er ikke lavet til beskeder. Ønsker du at sende en besked til gruppen, så vælg fanen “Medlemmer” og knappen øverst “Send besked til hele gruppen”.
Opret indlæg eller kommentar i forum
Ønsker du at oprette et indlæg under debat, så klik på knappen “Opret indlæg”. Du kan også kommentere en aktuel tråd/emne ved at klikke på overskriften på indlægget. Her kan du se andres kommentarer i bunden af siden. Her har du også selv mulighed for at kommentere. Klik på “Kommentér” og skriv din kommentar.
Når der er nye indlæg i et forum, sendes der på et givent tidspunkt (typisk omkring kl. 17.15) en besked ud til alle gruppens medlemmer, så de ved, der er kommet nye indlæg, som de kan logge ind og læse.
Rediger indlæg eller kommentar i forum
Det er muligt at redigere egne indlæg og kommentarer. Åben dit debatindlæg eller kommentar og tryk på
blyanten. Indlægget udsendes dog ikke igen, efter det er blevet redigeret.
Slet indlæg eller kommentar i forum
Det er ligeledes muligt at slette egne indlæg og kommentarer. Åben dit debatindlæg eller kommentar og
tryk på det store X ved siden af blyanten.
Slettes et indlæg, skjules også alle kommentarer til indlægget. Også andres kommentarer. Så brug denne funktion med omtanke.
Søg efter indlæg eller kommentarer i forum
Helt oppe i toppen af skærmen, er der et søgefelt. Her kan man søge efter et enkelt ord og alle beskeder,
debatindlæg og kommentarer, der indeholder dette ord vil blive vist. Dog kun beskeder, som du selv har
sendt eller modtaget. Du kan kun søge i de debatindlæg og kommentarer fra grupper, hvor du selv er medlem.